Friemelen

Ouders willen graag het beste voor hun kind maar soms kunnen kinderen het bloed onder je nagels vandaan halen. Hier zijn wat alternatieven voor gewoontes die onveilig, ongezond of simpelweg irritant zijn voor anderen. 

Het brein van een AD(H)D’er heeft de neiging om een ondergestimuleerde frontale kwab te hebben. Dit is het deel van het brein waar beslissingen maken, plannen en organiseren plaatsvindt. Mensen met AD(H)D kiezen op een natuurlijke manier activiteiten die dat deel van het brein helpen stimuleren. Luidruchtig friemelen komt vaak voor zoals met de voeten op de grond tikken, het klikken van pennen en het kraken van de knokkels. Dit kan flink irritant zijn.

Maar wat is dan passend friemelen?

Friemelen is duidelijk behulpzaam voor het brein van een AD(H)D’er. Het is wel belangrijk ervoor te zorgen dat dit passend friemelen is. Dit zijn manieren van friemelen die anderen niet lastig vallen en niet afleiden van de (soms wat saaie) taak die gedaan moet worden.

Een kind of student kan zich bijvoorbeeld beter concentreren als het iets in zijn of haar handen heeft, maar als het daardoor niet goed kan schrijven is het niet passend. Achtergrondmuziek met liedjes die bekend zijn of zonder tekst kan dan bijvoorbeeld wel weer meer helpen om het kind of student te laten focussen. Er is niet één oplossing. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet.

Hoe kies je een gepaste methode?

  • Kies eerst het juiste type van friemelen:
    • Visueel: visuele herinneringen zoals een Time Timer
    • Auditief: achtergrond muziek of een audioboek.
    • Tast: objecten of speelgoed met structuur zoals een Tangle.
    • Bewegen: tijdens het studeren zittend op een bal / wiebelkussen of lopen tijdens het bellen.
    • Geur of smaak: geuren zoals lavendel kunnen kalmerend of zoals kaneel juist stimulerend werken.schermafbeelding-2016-09-08-om-07-57-32
  • Zorg dat het friemelen niet van de taak afleidt:
    • Koppel auditieve manieren met bewegen of een visuele taak. Bijvoorbeeld: luister naar muziek terwijl je de kamer opruimt.
    • Koppel bewegen met schrijven, visuele of auditieve taken. Bijvoorbeeld: zit op een fitnessbal of met een Tangle in de klas.
    • Koppel visuele manieren met “saaie” stille taken: Bijvoorbeeld: gebruik een Time Timer die de tijd aftelt bij het maken van een toets.
  • Gebruik geen strategieën die hetzelfde zijn als de taak zelf.
    • Koppel dus niet muziek met het luisteren naar de docent.
    • Koppel niet een visuele strategie als het kind in de klas naar het bord moet kijken.

Wat heeft er wel goed gewerkt voor je kind of voor jullie zelf? Laat een bericht achter of stuur een mail naar info@bounce-back.nl