Kennis is macht maar enthousiasme brengt iets in gang!

Als leraar wil je je leerlingen iets bijbrengen en daarbij heb je hun aandacht nodig. En dan heb je twee keer in de week een leerling die je elke les weer tot waanzin drijft. Die met zijn gedrag voor onrust zorgt. Wat vervelend is voor jou en de rest van de klas. Misschien herken je wel wat in volgende opmerkingen die je dan maakt:

‘Wil je even stilzitten. Wíl je eigenlijk wel? Hé, even luisteren! Draai je je even om, alsjeblief! Heb je niet door dat je je eigen glazen ingooit? Niet eerst doen en dan denken! Jongen, let nou voor één keer een op! Je bent het weer kwijt? Tuurlijk, jij bent altijd alles kwijt. Hé als je echt wilt, lukt het wel! Je moet je gewoon beter leren beheersen. Ach jongen…wat ben je toch druk…’

Voor een leerling met AD(H)D ben jij meestal niet de enige die soortgelijke dingen zegt. En herhaling van deze negatieve feedback in de tijd dat je als persoon wordt gevormd, maakt dat hij zich niet beter voelt. Sterker nog, het kan ervoor zorgen dat hij een negatief zelfbeeld krijgt. Leerlingen kunnen mede hierdoor wegzakken in hun schoolprestaties en uiteindelijke uitvallen.
schermafbeelding-2016-11-09-om-20-47-09

Daarom wat handvatten om deze leerling bij de les, jouw les, te houden. Niet alleen leerlingen met AD(H)D, maar ook de rest van de klas heeft hier baat bij.

  • Geef de leerling een veilige leeromgeving. Creëer een setting waarin de leerling ruimte voelt om fouten te mogen maken.
  • Geef de leerling positieve ondersteuning en feedback. Laat weten dat je de leerling ziet in zijn of haar pogingen te leren.
  • Geef duidelijke grenzen aan en wees consequent. Zorg ervoor dat je gedrag voorspelbaar is voor de leerling.
  • Geef realistische verwachtingen. Kleine haalbare stappen zorgen voor veel succeservaring.
  • Zorg voor jezelf

Het laatste punt klinkt in dit rijtje misschien een beetje raar, maar is een heel belangrijke. Want, een klas gemotiveerd houden, is niet makkelijk. Iedere leerling heeft zijn of haar eigen behoeften. Als leraar is het belangrijk dat je lekker in je vel zit. En daarom is het belangrijk dat ook jij feedback kunt vragen, dat je zaken kunt bespreken met je collega’s. Werk samen, steun elkaar. Doe eens wat leuks als je even geen leerlingen in de klas hebt. Kortom: hou jezelf in acht.

Je zult zien, als je goed voor jezelf zorgt ben je rustiger en heb je meer geduld als een leerling je nodig heeft. Je staat met meer energie voor de klas. En het overbrengen van kennis gaat makkelijker. Want: Kennis is macht maar enthousiasme brengt iets in gang!

Wat doen jullie om voor een positief leerklimaat te zorgen? Laat het ons weten op info@bounce-back.nl