Ja, kinderen met AD(H)D zouden stil moeten zitten….. Altijd. Het beste met behulp van een olifant die ze op hun plek houdt. Want dat is voor sommige kinderen met AD(H)D de enige manier om dit voor elkaar te krijgen. Okay, dus als het pletten van kinderen geen optie is, wat dan wel? Misschien helpt het om te begrijpen wat er achter dit gedrag zit.
Waarom friemelen ze eigenlijk?
Kinderen met AD(H)D hebben meestal een minder dan gemiddelde activiteit in één of beide delen van de prefrontale cortex. Dit is de plek waar het plannen, keuzes maken, doelgericht werken en focussen plaatsvindt.
Dit stuk van het brein heeft hulp nodig om actief te blijven tijdens saaie taken. Dus friemelen ze.
Stil zitten tijdens een saaie taak kan echt heel zwaar zijn voor mensen met AD(H)D. Kijk maar eens naar iemand met AD(H)D die iets aan het doen is wat diegene fascinerend of interessant vindt. Weet je wat je dan niet zult zien? Friemelen. Er is geen reden om de prefrontale cortex te stimuleren want die is immers al actief.
Maar ik word gek van dat gefriemel!!!
Ouders en docenten kunnen echt last hebben van al dat gefriemel want het leidt af en geeft onrust. Door al dat gefriemel lukt het niet om geconcentreerd ergens aan te werken. Het zou wel fijn zijn als je dat gefriemel kon uitbannen maar dat is niet mogelijk. Maar wat dan wel? Wat zijn nu manieren om het gefriemel in betere banen kunnen leiden? Zijn er manieren van friemelen die niet storend zijn voor anderen? En welke manieren leiden niet af van de te maken taak?
Er zijn bijvoorbeeld (staan)bureau’s met een schommelende voetensteun.Zo kan het kind toch zijn energie kwijt zonder storend te zijn voor anderen. Een goedkopere optie is om zelf een touw of eleastiek tussen de poten van de stoel of tafel te knopen.
De Time Timer is een visuele klok waarmee kinderen kunnen zien hoeveel tijd er nog over is voor een taak. Dit visuele aspect kan helpen om op een bepaalde taak te blijven. Zeker wanneer kinderen in meteen kunnen zien dat het einde van een “saaie” taak nabij is.
Een Tangle bestaat uit stukjes plastic die aan elkaar verbonden zijn met een spil. Er zit geen begin en eind aan, waardoor het kind eindeloos kan friemelen. Dit werkt kalmerend maar is niet storend voor anderen.
Dus… zouden kinderen met AD(H)D gedwongen moeten worden om stil te zitten?
Wij zouden zelf zeggen van niet, maar dat betekent ook weer niet dat ze maar de vrijheid moeten krijgen om tegen de muren op te stuiteren. Het vraagt van ouders en leerkrachten wat inzet en creativiteit maar er zijn zoveel hulpmiddelen om kinderen beter te laten focussen, zonder dat ze stil hoeven te zitten tijdens het maken van “saaie” taken.
Dus wordt het de olifant? Of toch een andere manier?
Wij hopen dat jullie deze tips gebruiken en zelf andere strategieën kunnen bedenken die AD(H)D aanvullen. Wat heeft er goed gewerkt voor je kind of voor jullie zelf? Laat jullie ideeën weten aan info@bounce-back.nl